Gör eget papper

Idag fick jag för mig att jag skulle, i klassisk gammal dagis-anda, göra mitt eget fröpapper, fast utan så mycket frön. Först testade jag att bara riva ut tidningspapper, vilket resluterade i en tråkig gråfärgad massa. Men efter att ha användt färgade omslagspapper blev pappret skirt turkost och rosa.

Här kommer en beskrivining:
Riv ut remsor av pappret du vill använda och lägg det i blöt, låt gärna ligga så länge som möjligt (helst ett par timmar, men är man otålig som jag så funkar 10 minuter också)

'

Ner med det blöta pappret i mixern och kör tills pappersremsorna blivit en sörjig massa. Vill det inte riktigt mixas, häll på lite mer vatten. Ta ut massan och platta ut den på platt yta, pressa ut den med plant föremål exempelvis glasskiva.

Lägg en handduk över den utplattade geggan och tryck tills så mycket vatten som möjligt är borta. Strö över torkade krossade blad och om du har fröer hemma. Med olika fröer på pappret kan man ge bort det så kan mottagaren plantera pappret i jord. Låt torka läääääänge.

Testade att låta torka på lite olika material (egentligen ska man ju göra på ramar med nät, men riktigt så ambitiös orkade jag inte vara...). Den på skärbrädan blev helt klart bäst, lätt att lossa med osthyvel.
Ta-da, finpapper i skirligt material.

Kommentarer
Postat av: Fröken Pyssel

Väldigt fint! Hur är det att skriva på pappret sen? Går det sönder lätt?

2012-06-09 @ 01:05:28
URL: http://www.pastill.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0